torsdag 21 juli 2011

De yttre provinserna

Idag var jag ute i en av de småbyar som omgärdar Fredrika, jag körde dit för att hämta en soptunna. Även om Fredrika är en liten by, så är dessa småbyar (om möjligt) ännu mindre. De flesta husen står tomma, med gräsmattor som sedan länge förlorat slaget mot sly och rallarrosor, och de fåtal som bor kvar har liksom anammat djungelns lag och på sätt och vis blivit förvildade (generalisering!).

Det första jag såg idag då jag kom fram till byn var en Volvo 245 som kom körande med ett avgassystem som hängde ned och slamrade mot grusvägen. Då bilen passerat såg jag att registreringsskylten fallit bort och istället för att försöka ordna fram en ny skylt hade bilens ägare skrivit registreringsnumret direkt på bakluckans plåt med en tuschpenna.

Den där typen av permanenta nödlösningar (jag tar för givet att ägaren använt en vattenfast penna), den hittar man bara i en bys yttersta provinser.

Inga kommentarer: