måndag 5 juli 2010

Utrensning

Förra veckan rensade jag i min garderob för första gången på nästan 10 år. Efter flera års användande av ett ”sist in först ut” tänkande så hade det blivit en hel del avlagringar längst in. Det var ungefär som då arkeologer plöjer igenom olika tidsåldrar då de gräver i forntida avfallshögar (om min garderob är jämförbar med en avfallshög låter vi vara osagt). Det var lätt att bli nostalgisk då plagg efter plagg trädde fram efter år i garderobens mörka inre. Jag hittade tröjan jag hade på julafton 2004. Och den där tröjan från skolavslutningen i åttan. Och skjortan från konfirmationen. Och de där tröjorna som Umeå Energi delade ut i löpartävlingen ”Sävarået”. Och sockarna med motiv av Musse Pigg som jag fick i julklapp av mormor 2005 (Musse Pigg vid 18 års ålder!). 

Byxhyllan kändes dock mest som att den utsatts för ockupation av en Dressmannbutik. Det var stapel upp och stapel ner av McGordonjeans. Blåa jeans med en fruktansvärd passform. Jag fick skavsår i ljumskarna bara av att plocka ut dem från garderoben.

Att drygt tio års kläder ryms i en garderob talar för sig själv vad gäller "herr Albins känsla för mode". Man brukar ju säga att less is more, men i det här fallet är det nog mer less is less. Som i jag är less på att handla kläder.

Vore det bra eller dålig karma att skicka McGordonjeansen till Afrika? 

Inga kommentarer: