måndag 26 juli 2010

Det där med att fylla år

Idag fyller jag år och det känns inte särskilt roligt. Den där pirrande känsla som alltid brukade infinna sig vid födelsedagar är sedan länge borta och istället känns det bara ...som vanligt. Som en vanlig dag, men med sämre väder.

Tidigare brukade födelsedagarna domineras av en känsla av att ha blivit större istället för bara äldre. Som då jag fyllde fem år och under natten mot födelsedagen i sömnen hade hasat ner i sängen så att fötterna tog i sänggaveln på morgonen då jag vaknade. Lyckan i det - att ha vuxit en halv meter på en natt! Och jag tyckte inte heller att det var något konstigt med det eftersom jag fyllde år, det var ett naturligt steg i utvecklingen att växa 50 cm i skiftet från fyra till fem års ålder. Som Tom Hanks i filmen "Big", typ.

Känslan av att ha blivit större minskade gradvis från 16 års ålder för att sedan upphöra vid tjugoårsdagen. För efter det att man får tillgång till Systembolagssortimentet, då blir man inte större utan bara äldre. Så nu är jag 23 år gammal. 23 år and counting, som en bakvänd Dorian Grey som bara blir äldre och äldre.

...men det är lite fint ändå, att så många kommer ihåg att jag fyller år (tack facebook!) och det värmer verkligen en kall sommardag som denna.

Inga kommentarer: