söndag 24 oktober 2010

Körnstigt

Igår skulle jag ge min pappas bil en lättare service. Jag bytte olja, filter och skulle avsluta med nya tändstift. För att använda ett av min mormors favorituttryck så hade inte stiften blivit bytta "sedan Adam var länsman" och därför satt de som limmade i topplocket (hade Adam fortfarande varit länsman så skulle han nog ha burat in både pappa och bilens föregående ägare för det bristande underhållet). Egentligen ska man inte mötas av något motstånd alls då man skruvar loss ett tändstift. Egentligen. Men igår var jag tvungen att ta i med nästan all kraft mitt väsen kunde uppbåda.

På ett av stiften sprack höljet och två flisor av porslin föll ner i cylindern, ungefär som då Alice faller ner i underlandet. För att få bort flisorna var jag först tvungen att krossa dem mot topplocket genom att dra runt motorn för hand och sedan konstruera ett munstycke till dammsugaren för att kunna suga upp resterna.

Det mina vänner, var ett körnstigt problem.

Inga kommentarer: