tisdag 31 augusti 2010

Sommar

Vi kan nog vara överens om att sommaren är slut. Det har varit på gång ett tag, men nu då september gör sitt intrång så vet vi säkert att det är så. Och hur har den här sommaren varit egentligen? Strålande! ... i alla fall sett till antalet soltimmar. Men varför har sommarkänslan varit så dålig? Varför är det numera inte längre som i en Beach Boys låt? Vart har surfkänslan med sol, bad och tjejer i bikini tagit vägen?

Förklaringen är förstås sommarjobbet. Det oändliga sommarlovet finns inte längre (mer än på myspace tillsammans med Kapten Kid). Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen mitt sommarjobb och trivs som fisken i vattnet, handen i handsken o s v. Men det ger inga nya intryck, det blir samma visa varje dag. Det är som i filmen "Måndag hela veckan" (eller varför dölja det, jag är så pretentiös att jag vill skriva den engelska titeln - "Groundhog Day"). Det har gått på instant repeat, på rutin och i gamla invanda hjulspår. Minnena från den här sommaren kommer därför likt solbrännan att blekna bort under hösten.

Som ett t-shirttryck: "I worked every day of the summer and all I got was this lousy suntan"

Inga kommentarer: