torsdag 17 januari 2013

Scener ur en ensamhet

Jag slutar jobba klockan 16. Sen hastar jag hem för att hinna byta om innan träningen 16:30. Det är en vardagsrutin. Lika mycket rutin är det i att jag ständigt lyckas förlägga mina glasögon. Jag kommer hem, tar av mig glasögonen jag brukar ha till vardags, byter om till träningskläder och sedan tar det vid, vad som inträffar på daglig basis: jag börjar leta efter de glasögon jag brukar ha då jag tränar. Jag letar och letar, famlar i blindo eftersom jag i denna stund befinner mig utan glasögon. Kisande spejar jag över lägenheten och rannsakar domänerna. Uppe på tvättmaskinen inne i badrummet? Nej. På köksbordet? Nej. I bokhyllan? Nej.

Varje dag söker jag alltså efter ett par glasögon som jag ändå inte hittar förrän jag tagit på mig ett par andra glasögon. Jag lyckas aldrig aldrig någonsin få syn på dem, trots att jag tycker mig lägga dem på samma ställe varje gång. Troligtvis spökar det i lägenheten eftersom glasögonen aldrig tycks ligga på just det där stället som jag tror mig ha lagt dem på. Ett vänligt spöke som vill förmå mig att skaffa kontaktlinser ...eller nåt.

Jag undrar om man kan anlita hemtjänst för en sån grej?

Inga kommentarer: