lördag 12 januari 2013

Husdjursnamn

Hade det inte varit för det faktum att jag är en djupt oansvarig person och att farsan är allergisk mot pälsdjur och att jag inte skulle klara av det stundtals intensiva stirrandet från djuret ifråga då det vill något så skulle jag ha skaffat ett husdjur. Då skulle jag slippa vara ensam i alla fall.

Om jag hade haft ett husdjur, så skulle husdjuret tvunget ha ett namn. En katt kan ju inte bara heta "Katt" (om man nu inte döper den till Cat Stevens förstås (och om man hade två katter kunde den andra heta Shakin' Stevens, det vore ju ...kul)).

I ett avsnitt av Seinfeld köper Kramer en tupp som han döper till Little Jerry Seinfeld, som ett slags hommage till sin vän och granne Jerry. Jag har ingen granne som jag vill döpa någon eller något efter (tänk bara obekvämheten i att stå på bron och ropa efter ett husdjur som heter samma sak som grannen), men OM man ska döpa ett djur efter någon, så borde det vara den roligaste personen man känner. Således, om jag skulle skaffa ett husdjur så skulle det heta Little Jonathan Sundin. Det känns som ett bra namn på en katt.

Ett annat bra kattnamn vore Liberty Valance efter en rollfigur i en John Wayne-western. Också passande.

Det är svårare med hundar, de har inte alls samma elegans som katter och kan därför inte ha mer än ett namn. En hund kan inte heta Liberty Valance - det blir för långt. En hund ska heta något kort och snärtigt. Som Fimpen. Om jag någon gång skaffar en Jack Russel-terrier så ska den heta Fimpen (Fimpen som förövrigt var mitt eget smeknamn under en kort, kort tidsperiod). Och om jag hade en annan hund skulle den heta Marlon, efter Marlon Brando.

Ja ja, det om det.

2 kommentarer:

Emma sa...

Marlon och Fimpen, himla fint.

Anonym sa...

Varför inte döpa hunden till Lawrence?. Tycker att en katt ska heta Snowball IV