torsdag 15 november 2012

Lättja

Om det finns en gemensam nämnare för alla stora och små misstag man någonsin gjort är det tanken "jag örk int". Jag orkar inte. Jag orkar inte ta på mig långkalsonger, riskerar hellre att förfrysa benen (och andra saker). Jag orkar inte skrapa bilrutorna, kör istället med en igensnöad vindruta och hoppas att jag inte kör över någon. Jag orkar inte värma maten i mikron, äter den hellre kall. Jag orkar inte plugga inför tentan, det får gå ändå. Osv.

Förra veckan var min arbetsbil inne på service och när jag fick tillbaka den gick klockan fel. Tror ni att jag ställt klockan så att den går rätt? Svar: nej. Jag orkar inte. Istället måste jag dechiffrera tiden som visas. Klockan går ungefär fjorton timmar och tjugo minuter fel, så med det i åtanke försöker jag koda om till reell tid. Med den mentala seghet som höstmörker och klockan sju på morgonen medför är det en lika enkel uppgift som att förklara Einsteins relativitetsteori.

Jag måste vara lite dum i huvudet.

Inga kommentarer: