lördag 22 november 2014

Bildminnen

Idag gick jag igenom gamla bilder i min telefon. Det är ungefär som att kliva in i ett arkiv. Att vandra längs gator och gränder inom sig själv.

Tusen minnen och tusen tankar återupplevda.

De här bilderna kommer från november förra året, då hela familjen åkte till skogsmuseet i Lycksele för att fira morfars födelsedag.


Optimalt namn på en motorsåg: Indian Thunderbolt.


Min farfar hade under en tid Sveriges största servicedistrikt för Husqvarnas motor- och röjsågar. Att se den här bilden väckte minnen om hur det var att hälsa på farfar i hans verkstad. Jonas och jag brukade vara där ibland då mamma och pappa jobbade. Snälla som vi var hjälpte vi farfar att skruva i motorsågarna med allt det tekniska kunnande som 5-7åringar besitter. Något som allt som oftast innebar att farfar var tvungen att laga det vi fixade.


Den svindlande tanken i att inlandets äldsta tall är äldre än alla Egyptens pyramider. (Och: den ännu mer svindlande tanken i att om dåtidens svenska exportråd hade varit bättre lobbyister hade kanske pyramiderna byggts av svensk fura?)


Den här bilden vill jag ha som fondvägg i mitt framtida hem.


Faktorn - skogens sharp dressed man.


Här står lilla jag bredvid ett gaaanska stort träd som ett kanadensiskt skogsbolag hade skänkt till museet.

Inga kommentarer: